کد مطلب:39064
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:4
همانگونه كه مستحضريد فقه تشيع فقهي پوياست و با نيازهاي روز جامعه همگوني دارد و با توجه به نيازهاي موجود جامعه پاسخگو به مسائل شرعي و ابهامات مطابق با علمروز و فهم و دريافت شيعيان مي باشد و پر واضح است كه سؤوالات امروز افراد با پرسشهاي دهه ها يا قرون گذشته تفاوتهاي زيادي دارد و ... علي ايحال مستدعيست سؤالات ذيل كه پيرامون نگه داشتن عده زنان مي باشد را پاسخ بفرمائيد:
1ـ با توجه به پيشرفت علوم پزشكي و آلات ، ابزارها و داروهاي ضد بارداري كه بطور مطلق مؤثر ميباشد آيا نگه داشتن عده براي زنان مطلقه يا شوهر مرده ضروريست، چرا؟
2ـ با توجه به سوال 1 چنانچه زني صيغه موقت ( متعه) گردد با شراط عدم بارداري و حامله شدن آيا پس از اتمام مدت صيغه نگه داشتن عده ضروريست؟ چرا ؟
استفتاء مراجع اعلم موجود در مورد اين دو سؤال نيز لازم مي باشد.
همچنين در استفائات حضرت آيه الله فاضل آمده است زني كه در ازدواج موقت مطمئن است كه حامله نشده است (چون رحم او را خارج كرده اند ) آيا بايد عده نگه دارد ؟اگر در سن زناني باشد كه حيض ميبيند بايد عده نگه دارد. (1)
(اگر سوال نياز به بيان فلسفه عدّه دارد بايد ارجاع به محقيقين دادهشود كه تحقيق شود.)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ ج1، ص 458
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.